TIPS | Mengatasi Mengantuk Ketika Belajar

/
2 Comments

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ


Pernah putra buat entri berkenaan Belajar VS Mengantuk sebelum ni sebab putra juga seorang pelajar dan mengalami masalah yang sama. Entri kali ni nak share sikit macam mana nak mengatasi masalah mengantuk ketika belajar.

Harap bersama kita cuba amalkan tips ni. Pada yang belum baca entri sebelumnya boleh



Asalkan korang makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang, In Shaa Allah sunnah Nabi ini akan bantu korang celik dan fokus masa belajar. Atau bahasa sekarang ni bagi impak maksima ketika korang belajar.

Info tambahan bab makan ni, korang jangan ambil asam atau jeruk sebagai teman belajar atas alasan nak bagi hilang mengantuk sebab asam & jeruk mengurangkan kekuatan memori dan daya fikir.



Allah S.W.T sangat sayangkan hambaNya dan sebab itu Allah S.W.T menciptakan tidur supaya HambaNya dapat merehatkan badan. Sampai masa tidur kena la tidur dan bila dah tidur tu tidur la dengan nyenyak. Jangan pula bila dah tidur tu korang tidur melebih-lebih pula.


Tidur la 6 jam - 8 jam sehari sebab dalam tempoh itu la otak rehat secukup-cukupnya. Jangan nak bersengkang mata belajar sampai 3 pagi sebab waktu tu sepatotnya waktu kita tidur dan rehat.

Kalau rasa mata korang hebat sangat, korang tidur bila korang benar-benar rasa mengantuk. Yang ini sangat-sangat efektif sebab memang benar bila kita sangat mengantuk kita akan tidur dengan lena walaupun hanya seketika. Mesti pernah berlaku pada korang kan dimana masa korang duduk atau bertongkat dagu tetiba korang tertido dan bila dah tertahan tiba-tiba korang tersedar. Bila tersedar mata secara automatik menjadi segar.

Tak percaya boleh cuba. Tidur hanya bila terlalu mengantuk.



Akhir sekali sebagai umat Islam kita percaya dengan kewujudan Allah S.W.T dan juga 'kuasa' doa. Sebelum mula belajar berdoa dan merayu kepada Allah agar korang diberikan tenaga dan semangat untuk belajar tanpa gangguan mengantuk. Allah S.W.T Maha Mendengar, In Shaa Allah kita akan dibantu olehNya.




You may also like

2 comments:

  1. kita tak pernah pun mengantuk time belajar.. Trust me :p

    ReplyDelete
  2. perangai buruk saya tido dlm kelas time study dulu...sampai kena marah hampir kena siram air dgn cikgu.. hehe

    ReplyDelete