Eksploitasi Agama Sebagai Pelaris Barang Jualan

/
0 Comments

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ


Bukan nak cakap buruk pasal sesuatu perkara tapi bila ada perkara macam ni jadi sangat pelik samada ianya salah atau benar. Lately banyak sangat produk-produk yang dihasilkan menggunakan 'al-quran' dan lain-lain sebagai bahan utama dalam produk tersebut. Bukan nak kata either salah atau betul sebab diri sendiri kurang arif tentang agama tapi kenapa jadikan agama sebagai barang dagangan.

Sebelum bincang lebih lanjut, silakan baca info ini. - Sumber

Adakah perbuatan itu khurafat dan syirik sebagaimana di-claim oleh wahabbi? Atau ada nas & dalil yang membenarkannya? Mari menyelusuri bab ini dengan huraian dalil oleh Ustaz Muhadir bin Haji Joll dan jawapan Ustaz Azhar Idrus di bawah sekali:

Perbuatan itu dinamakan sebagai tabarruk. Apakah makna TABARRUK?

Tabarruk berasal dari perkataan barakah. Makna tabarruk ialah mengharapkan keberkatan daripada Allah dgn sesuatu yg mulia dlm pandanganNya. Dipetik dari kitab Mafahim Yajibu an-Tushahah oleh Dr. Sayyid Muhammad al Maliki, mafhumnya:

"Sewajarnya kita mengetahui bahawa tabarruk itu tidak lain hanya suatu tawassul (jalan) menuju kpd Allah SWT samada ia suatu atsar (peninggalan), tempat atau orang perseorangan. Adapun org yg diberkati Allah hendaklah diyakini bhw dia mempunyai fadilat & taqarrubnya kpd Allah dgn keyakinan bhw dia tetap tidak mampu mendatangkan kebaikan atau menolak kejahatan (bala) kecuali dgn izin Allah SWT. Adapun atsar (peninggalan spt barang-barang dsbnya), maka adalah ia ada hubungan dgn org yg soleh yg diberkati tadi, maka ia adalah mulia kerana kemuliaan yg diberikan kpd org yg menggunakannya tadi. Ia menjadi mulia, diagung, dicintai kerana kemuliaan yg diberikan Allah SWT. Adapun tempat-tempat peninggalan, maka tidaklah ada kelebihan padanya hanya kerana zatnya yg ia semata mata tempat. Keutamaan & kemuliaan disebabkan oleh kebaikan & amal bakti yg selalu dilakukan di tempat itu."

Dalil yg menunjukkan boleh bertabarruk:
Allah SWT berfirman mengenai ucapan Nabi Yusuf a.s, mafhumnya:
"Pergilah dgn membawa bajuku ini, kemudian letakkan pd muka ayahku supaya dia dpt melihat."
(Surah Yusuf : 93)


Selepas bertabarruk dgn baju Nabi Yusuf a.s, maka dgn izin Allah mata ayahnya yakni Nabi Yaaqub a.s pulih semula (dpt melihat)

Disebut dalam Musnad Imam Ahmad, mafhumnya:
"Daripada Abdullah, maula Asma bin Abu Bakar berkata: Asma mengeluarkan (menunjukkan) kepadaku sehelai pakaian ada dua lubang yg berjahit. Lalu Asma berkata: Ini adalah pakaian Rasulullah SAW. Ia dahulu pernah disimpanoleh Aisyah, ketika Aisyah wafat, aku menyimpannya. Kami akan mencelupkannya ke dlm air untuk menjadi ubat kpd org sakit di kalangan kami."

Juga boleh rujuk dalil lain dalam surah al Baqarah : 248, surah Hud : 48, surah an Naml : 8, surah as Saffat :113, surah Maryam : 31, surah Ali Imran : 98, surah al Isra' : 1, surah al Qasas : 30, dan beberapa surah lain.

Kebenaran daripada Rasulullah untuk bertabarruk :
Disebutkan dalam hadith:
"Rasulullah SAW membahagi bahagikan rambut Baginda kpd para sahabat supaya mereka bertabarruk dengannya (rambut)."
(HR Bukhari & Muslim)


Hadith daripada Anas r.a :
"Ketika Rasulullah SAW melihat Jamrah, Baginda SAW berkorban kemudian Baginda SAW meletakkan pencukur di rambut sebelah kanan lalu mencukurnya, lalu memberikannya (rambut) kpd Abu Talhah. Kemudian Baginda SAW meletakkan pencukur di sebelah kiri lalu mencukurnya, lalu berkata: Bahagi bahagikan kpd org ramai"
(Riwayat at Tirmidzi)

Ubaidah r.a berkata.
"Kalaulah aku memiliki sehelai rambut Baginda SAW, maka itu lebih berharga bagiku daripada dunia dan segala isinya."
(Riwayat Bukhari)

Abu Bakar r.a berkata
"Aku melihat Khalid al Walid meminta rambut bahagian depan Rasulullah dan dia menerimanya. Dia biasa meletakkannya di atas matanya dan menciumnya." Diketahui bhw kemudian dia meletakannya di 'qalansuwah' (penutup kepala yg dililit serban) miliknya & selalu menang dlm peperangan"
(Riwayat al Waqi dlm al Maghazi & Ibn Hajr dlm al Ishabah fi Tamyiz as Sahabah)


Contoh dpd para sahabat bertabarruk dgn atsar Rasulullah SAW :
Para sahabat berebut-rebut mengambil wudhu Rasulullah SAW & mengusap usapkannya ke wajah & kedua dua tgn mereka. Bagi mereka yg tidak sempat mendapatkannya, mereka mengusap daripada basahan tubuh sahabat lain yg terkena bekas wudhu Rasulullah SAW lalu mengusapkan ke wajah & tgn mereka."
(Riwayat al Bukhari)

Ummu Salamah memiliki beberapa helai rambut Nabi SAW dlm sebuah botol perak & org akan pergi & mendapat berkat melalui rambut-rambut itu dan mereka sembuh.
(Riwayat al Hafiz al Aini dalam Umdah al Qari)


(Jawapan oleh al Fadhil Ustaz Muhadir bin Haji Joll, Pensyarah UIA di Jabatan Ilmu Wahyu dan Warisan Islam)

Manakala Jawapan UAI: tidak salah tabaruk dgn rambut Nabi saw atau lain2 yg berkaitan dgn baginda tetapi jgn sampai berlebihan spt menyembah atau seumpamanya yg masuk dlm perbuatan yg syirik..


Isu yang tengah femes kat blog,facebook dan laman sosial yang lain berkenaan air sarang anai-anai. dikatakan anai-anai tu dah macam al-quran tapi stop kat juzuk 22. Maknanya anai-anai tu dah macan 22/30 juzuk al-Quran. Sarang anai-anai yang tadi tuh dicelup dalam air dan dibotolkan kemudian dijual. Menurut pembela anai-anai tersebut, air tu banyak khasiat.





Kalau ada antara pembaca blog ni pernah minum air terapi ni harap beri komen sikit. Nak juga tau apa rasa, khasiat yang dah anda dapat dan juga kesan-kesan pengambilan air terapi tersebut.

Bukan aje air dijadikan terapi atau dikaitkan dengan al-Quran, mentang-mentang nak raya ada pulak insan yang meniaga serunding juga menggunakan Agama sebagai cara promosi. Memang disunatkan berzikir dan berselawat semasa memasak tapi cara promosinya yang salah. Seolah-olah mempergunakan Agama sebagai alat promosi. This is Wrong.




Berikut adalah Video daripada DR. MAZA mengenai isu Eksploitasi Agama. Selamat Menonton.






You may also like

No comments: